Två vego-måltider i veckan sparar koldioxid

Jag och min andra hälft försöker att äta två vegetariska måltider i veckan. Varför? Jo, för att det är både bra för kroppen och för mijön. Om alla i Sverige böt ut två måltider innehållande kött till två vegetariska varje vecka skulle det spara lika mycket koldioxid som om en bil skulle åka 87 500 varv runtjorden.
Så jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett recept som jag hittade på tasteline.se, som vi förövrigt åt igår.

Kikärtsgryta med champinjoner, zucchini och aubergine (4 portioner).
Du behöver:
12 champinjoner
1 zucchini
1 aubergine
olivolja

Tomatsås:
3 dl kokta kikärtor (konserverade fungerar lika bra)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl passerade eller finkrossade tomater
1 grönsaksbuljontärning
1 msk balsamvinäger
1 nypa socker
1 tsk timjan
salt och peppar

Man ha vad man känner för till men bulgur är ett hett tips !

1. Beska av auberginen. Skär den i bitar och höll över rejält med salt och blanda om så att alla bitarna har salt på sig. Låt stå 30-60 minuter och skölj sedan av.

2. Hacka löken och vitlöken och fräs mjuka utan att de får färg i oljan. Tillsätt resten av tomatsåsingredienserna. Låt koka 15 minuter.

3. Skär champinjoner, aubergine och zucchini i bitar och stek dem i oljan. Lägg bulguren i en ring på tallriken, häll tomatsås i mitten och strö över stekta grönsaker.

OBS! OBS! OBS! Glöm inte att beska av auberginen, annars blir den besk.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0